Monday, July 2, 2007

Hejdå Östeuropa 2

Boken har jag nu läst Erik Zsiga. Jag önskar jag kunde ha samma optimism som du skrivit i boken om. Att länder frodas pga platt skatt och lägre moms gör ju förmodligen att vi kommer att se att allt fler svenskar tycker att dessa länder erbjuder ett bättre klimat för att växa och gro i. Att välja glädjen att jobba och se din potential växa. I Sverige kvävs allt sådant efterhand på en allt trögare arbetsmarknad. Jag ser inget hopp när varenda arbetsför människa ska tvingas betala till a-kassan. Snart får de som vill inte vara lediga från jobb för du ska ju tvingas att betala till a-kassan vare sig du vill eller inte. Varför inte fråga i stället? Vill ni vara med eller vill ni stå utanför?

Valet ska vara fritt inte påtvingat. Jag vill kunna sätta undan så jag har kapital till fuckoff-pengar. Skälet till att många vantrivs på sitt jobb är att man inte har dessa pengar samt att facket gör det inte lättare för dig att gå till ett annat jobb. Många sjukskriver sig därför när de inte orkar helt enkelt, vilar upp sig en vecka. Därför dessa höga sjukskrivningstal.

Om vi hade en högre rörlighet skulle vi ha mer välmående arbetare, inte otryggare. Men visst är det också så att det är likafullt banken som tvingar dig till ditt arbete, avbetalningarna måste man ju ha pengar till. Men med lägre skatt och en högre valfrihet skulle göra att fler mår bättre och bättre och då sjunker sjukskrivningstalet allt mer.

Med en platt skatt så kan du lättare se vad du får ut efter skatt och det blir lättare att planera tillvaron får oss dödliga.

No comments: