Tuesday, February 6, 2007

Wild n´ Fresh.

Såg till min besvikelse att Sofia Appelgren inte orkade kämpa mot facket längre, fullt förståeligt. Det är så här de beter sig. Att tom dyka upp på en privat tillställning är svinaktigt. Det visar bara hur lågt de står. Och vad de är beredda att göra för att förstöra andras liv som inte levs enligt deras uppfattning.

När jag själv började arbeta på Ericsson i Visby så fick jag ett förtroligt samtal med fackordförande där. Han berättade att visst får man stå utanför facket men då blir man utfryst. Jag blev medlem och efter ett tag insåg jag att skulle jag ha nytta av fackavgiften så skulle jag åka på deras kurser. Då fick jag ju min vanliga lön plus traktamente. Men det jag såg där ingav inget förtroende och jag ställde redan då inte upp på deras världsbild.

Nej ta bort LAS så vi arbetare får ett bättre liv och gör det enklare för arbetsgivaren att anställa och att låta folk gå när det går dåligt. Med bättre liv menas att min arbetsinsats värdesätts mer än nu och sist in först ut inte gäller utan förmågan att jobba och göra det bra erkänns bättre. Jag vill också ha förmånen att enklare kunna byta jobb och så är det inte nu. Jag känner många på min arbetsplats som mår dåligt där dom är men vågar inte byta pga av osäkerheten med ett nytt jobb.

Skrota LAS, starta en liberal arbetareförening som, i stället för att betala åtskilliga miljoner till sossarna varje år, avsätter överskottet till nya försäkringar som skyddar arbetaren vid arbetslöshet och sjukdom. Det skapar dessutom fler jobb inom försäkringsbranschen.

No comments: